PLC storing.... toekomst??????

Voor alle overige apparatuur

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: PLC storing.... toekomst??????

Berichtdoor jackdonio » 05 sep 2013, 18:31

Een oplossing zou kunnen zijn als er wordt over gegaan naar digitale transmissie , alleen is hiervoor of een andere ( digitale) bak nodig , of een interface tussen luidspreker / microfoon in/uitgang . In een grijs verleden toen ik nog "draagbare" telefoons installeerde en repareerde waren er diverse toestellen welke reeds gebruik maakte van deze technieken , het audio signaal + diverse kies en besturings signalen werden omgezet naar een digitale stream zodat je diverse telefoons cq basissets enz gewoon allemaal aan hetzelfde koperdraadje kon hangen . De gebruikte Codec's waren vergelijkbaar met de huidige MP3 , MPEG4 , enz codec's alleen waren ze uitgevoerd als een stand alone IC waar aan de ene kant de audio , ring en Tip spanningen uitkwamen en aan de andere andere kant een keurige data RX data TX en handshaking protocollen
Die kwamen dan op de koperdraadjes terecht waar ook de 12 volt opstond voor de voeding van het geheel .
Alleen is het al weer 30 jaar geleden en behalve dat ik de type nummers van de IC's helemaal vergeten ben is het onwaarschijnlijk dat ze nu nog bestaan .
Het zou echter denkbaar zijn om deze technieken te gebruiken om een analoog/digitaal interface te bouwen welke voor de bak gebruikt kan worden , wel moet dit in internationaal overleg worden vastgelegd om tot een gelijkwaardig protocoll te komen . Omdat er errorcheck wordt toegepast zou dit systeem een aanmerkelijk betere storings vastheid hebben dan analoge transmissie terwijl er voor de basis zendtechniek geen ander systeem dan de bestaande AM/FM/SSB benodigd is
jackdonio
 

Re: PLC storing.... toekomst??????

Berichtdoor Abt » 05 sep 2013, 19:39

Ik hoop toch écht niet dat 27MC digitaal gaat worden....
Dan is wat mij betreft de nostalgie en het echte 'radio' gevoel er helemaal van af.
Ik moet er niet aan denken! Dan stop ik ermee.
Als ik digitaal wil dan pak ik mijn mobiel of laptop wel...
Digitaal gladgestreken geluid, geen analoog gekraak, geruis en geknetter meer.
Nee, nee en nog eens nee.
Laat ze maar gaan werken aan storingsvrije PLC, of helemaal geen PLC ! Weg met die troep.
Abt
 

Re: PLC storing.... toekomst??????

Berichtdoor mas » 05 sep 2013, 19:50

Tja hopelijk is PLC dan snel weer weg, er is echt wel iets beters te vinden, 3Ghz bijvoorbeeld de DAb ken ik niet maar ik ben met alles blij als de PLC maar verdwijnt.
PLC is overigens ook echt niet zo snel als opgegeven wordt.
Ik ben er het overigens wel mee eens dat het gewone spraak moet kunnen blijven, ik ga de hobby niet opgeven als iedereen op FM digitaal zou gaan.
Op ssb/AM is genoeg verkeer op spraak ook op 27MC dus....
En de andere filter methodes (die ik beschreven heb) combineren is eerst ook te proberen natuurlijk, misschien komt er ooit wel iemand met nog betere oplossingen?
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: PLC storing.... toekomst??????

Berichtdoor pino » 05 sep 2013, 19:51

@jackdonio gaan we tog over op DRM of DAB+ nee gekkewerk er zit wel een zooi troep in de lucht hoor en het wordt steeds erger hier en kan er niks aan doen ,
nu nog w8en op een bak met DRM
QTH-Rotterdam
Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.©
Avatar gebruiker
pino
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 754
Geregistreerd: 21 feb 2009, 13:31
Woonplaats: Rotterdam

Re: PLC storing.... toekomst??????

Berichtdoor 19-DT-170 » 05 sep 2013, 20:43

Overgaan op digitaal lost niks op...
Ok, je hebt dan wel geen last van storingen, gepiep en gekraak,
maar als je S9 storing hebt moet het digitale signaal
al harder zijn dan S9 om te kunnen ontvangen..
Het is eigenlijk net als het gebruik van CTCSS..
Je hoort dan geen andere gebruikers meer op hetzelfde kanaal,
maar dat wilt niet zeggen dat er geen andere gebruikers zijn....
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1985
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: PLC storing.... toekomst??????

Berichtdoor mas » 09 sep 2013, 09:23

Hoi,

Duidelijk is dat we zelf niet erg veel bereiken, maar mensen ontmoedigen om PLC aan te schaffen is het enigste wat we kunnen doen.
Dat wil dan zeggen gewoon de waarheid zeggen over die dingen.
- ze zijn echt niet zo snel als dat er op staat ik geloof dat er maar 25% aan snelheid uitkomt.
- als je buren (of meerdere buren) dan ook nog zo een ding hebben gaat de snelheid nog veel verder omlaag, dus draad en wifi zijn toch beter.
- met wifi kun je de telefoon en tablet-pc gebruiken en met plc niet meer dus dan kun je voor die service weer duur gaan betalen.
- storingen in plc apparaten zijn erg lastig te vinden en te verhelpen.
- plc veroorzaakt storing op radio's (kg) en apparatuur in de buurt.
- plc met meerdere plugs is duurder dan 1 wifi apparaat.
- Stroom verbruik, als je 4 PLC apparaten 24 uur per dag 7 dagen per week aanlaat dan kost je dat wel wat

Nou als dit op meerdere fora en blogs komt te staan is het hopen dat mensen gewoon een kabel of wifi gebruiken..
En een netjes uitgeprint bericht bij de supermarkt ophangen zodat zoveel mogelijk mensen op de hoogte zijn :) Het moet dan wel een bericht zijn met waarheden, waarom je geen plc wilt nemen, het liefst met hoe het beter en sneller kan op een andere manier evt met foto's en al. Dus moet het niet alleen over jouw storing gaan.

Verder fabrikanten (er zijn er nogal wat) van hf apparatuur vragen wanneer zij iets uit gaan vinden om plc signalen effectief te filteren zodat de mensen met onze hobby ongestoord verder kunnen gaan..... dus mailtje daarheen...
Misschien heeft het ook wel zin als deze er op attent gemaakt wordt dat hun markt gevaar loopt.
Laatst bijgewerkt door mas op 10 sep 2013, 08:24, in totaal 1 keer bewerkt.
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: PLC storing.... toekomst??????

Berichtdoor jackdonio » 09 sep 2013, 19:02

Kijk , daar heb je een steekhoudend punt . de nadelen van PLC naar een zo breed mogelijk publiek uitdragen .
en vooral ook druk uitoefenen op importeurs door aan deze duidelijk te laten weten dat er een brede tegenstand is in het gebruik van PLC toepassingen en het waarom hiervan.
Toen Conrad PLC's in het pakket opnam heb ik ook een brief geschreven naar de afd. inkoop in Oldenzaal waar ik dit het probleem heb besproken met een duidelijke uitleg waarom de WiFi repeater welke ze ook in het assortiment hebben tegen een vergelijkbare prijs ( was toen geloof ik 29 euro ) de voorkeur verdient t.o.v. elke PLC toepassing.-
jackdonio
 

Re: PLC storing.... toekomst??????

Berichtdoor panda58 » 09 sep 2013, 21:36

jackdonio schreef:Kijk , daar heb je een steekhoudend punt . de nadelen van PLC naar een zo breed mogelijk publiek uitdragen .
en vooral ook druk uitoefenen op importeurs door aan deze duidelijk te laten weten dat er een brede tegenstand is in het gebruik van PLC toepassingen en het waarom hiervan.
Toen Conrad PLC's in het pakket opnam heb ik ook een brief geschreven naar de afd. inkoop in Oldenzaal waar ik dit het probleem heb besproken met een duidelijke uitleg waarom de WiFi repeater welke ze ook in het assortiment hebben tegen een vergelijkbare prijs ( was toen geloof ik 29 euro ) de voorkeur verdient t.o.v. elke PLC toepassing.-


En jij gelooft dat de importeur daar wat op uit doet???? :lol:
Mooi blijven dromen :mrgreen:
Hier word al zolang over gepraat,maar daar blijft het iedere keer weer bij.
Verder komen we er niet mee.
Het is bij de instanties wel bekend maar doen er ook niks mee. :x

Gr Jan
panda58
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 25 aug 2013, 09:02
Woonplaats: Vjenne City

Re: PLC storing.... toekomst??????

Berichtdoor vincenttor » 09 sep 2013, 22:19

denk het ook niet nee, zo een importeur ziet alleen maar geld geld geld en meer geld, wat kan hem die storing nou schelen, of hij moet ook toevallig dezelfde hobby hebben ;)
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: PLC storing.... toekomst??????

Berichtdoor danoontje » 10 sep 2013, 20:56

misschien een stomme vraag.....
wat valt er onder PLC?

marc
danoontje
 

Re: PLC storing.... toekomst??????

Berichtdoor Ger » 10 sep 2013, 23:10

Wat bedoel je precies Marc, wat PLC is?

PLC staat voor Power Line Communication of ook wel Power Line Carrier en dat zijn die afschuwelijke apparaatjes voor internet via het lichtnet die je in een stopcontact steekt. Ze veroorzaken vreselijke storingen op de 11 meter band en ook daarbuiten.
19CQ51

Yaesu FT-950 / Yaesu FT-897D / Yaesu FT-817ND / Yaesu FT1XD / Yaesu FT-60E / Albrecht AE-2990 AFS / TYT MD-390 / President Jackson II
Diamond BB7V / Solarcon A99 / HyEndFed 10-20-40 / Diamond X50-N / Diamond HF20FX / Diamond HF40FXW / MFJ-1899t / Magnum LRD-1012 High Gain / K40

http://pd1evp.simpsite.nl
https://www.facebook.com/pd1evp
http://www.twitter.com/pi4cq
https://www.facebook.com/charliequebec.net
Ger
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 269
Geregistreerd: 08 mei 2013, 22:33
Woonplaats: Schiedam

Re: PLC storing.... toekomst??????

Berichtdoor 19-DT-170 » 11 sep 2013, 13:11

In de winkels worden PLC apparaten meestal verkocht onder de naam "Powerplug".
Als je die dingen in de winkel ziet liggen.. Met een grote boog omheen lopen, en vooral niet kopen. :-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1985
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: PLC storing.... toekomst??????

Berichtdoor Ger » 11 sep 2013, 13:15

En vooral ook: Zegt het voort, zegt het voort.
19CQ51

Yaesu FT-950 / Yaesu FT-897D / Yaesu FT-817ND / Yaesu FT1XD / Yaesu FT-60E / Albrecht AE-2990 AFS / TYT MD-390 / President Jackson II
Diamond BB7V / Solarcon A99 / HyEndFed 10-20-40 / Diamond X50-N / Diamond HF20FX / Diamond HF40FXW / MFJ-1899t / Magnum LRD-1012 High Gain / K40

http://pd1evp.simpsite.nl
https://www.facebook.com/pd1evp
http://www.twitter.com/pi4cq
https://www.facebook.com/charliequebec.net
Ger
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 269
Geregistreerd: 08 mei 2013, 22:33
Woonplaats: Schiedam

Re: PLC storing.... toekomst??????

Berichtdoor coszmo » 11 sep 2013, 13:30

Het is niet allemaal storing hoor wat de klok slaat . Er zijn ook wel adapters die niet storen .
Ik heb een paar Devolo's en die storen niet . Als ik ze aanzet hoor ik op mijn HF set een kleine ruistoename maar
dat mag geen naam hebben . Ik woon in een behoorlijk storingsvrij (buiten) gebied en de het stoorniveau is zelden boven een s 1 a S2 .
Dat deze Devolo's niet storen komt door een goed filter . Ik heb een data sheet bijgedaan .

http://www.devolo.nl/consumer/dlan-500- ... lus-nl.pdf
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: PLC storing.... toekomst??????

Berichtdoor Kratjuh » 11 sep 2013, 14:21

Mijn zwager gaat helaas ook aan de PLC. Zijn televisie wordt gestreamed en kan niet over WiFi. Een kabeltje trekken blijkbaar ook geen optie. Gelukkig voor mij woont ie dik 100km verderop. :mrgreen:
Avatar gebruiker
Kratjuh
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 27 feb 2012, 13:27
Woonplaats: Nieuwkoop

VorigeVolgende

Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 86 gasten