PMR BAND

Voor alle overige apparatuur

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

Re: PMR BAND

Berichtdoor jackdonio » 29 jan 2012, 00:27

DAt was in 1980 1 julli om precies te zijn
Je moest een vergunning aanvragen voor het gebruik van deze 22 kan sets , koste toen 15 oud hollandse guldens per jaar
In het bewuste wetsartikel was inderdaad de grens van 14 jaar aangegeven
Niet lang daarnaa is dit wetsartikel vervallen verklaard en vervangen door de "licentie vrije toepassingen regeling "
Hierin wordt niet meer gesproken over een leeftijdsgrens , ook zijn alle regels betreffende rand apperatuur en antennes vervallen
waardoor ook het gebruik van tafelmicrofoons , richtantenne's , enz werd toegestaan behoudens het gebruik van vermogen versterkers
Ook werd er geen restricties gesteld aan de soort van verzonden informatie waardoor ook packet en RTTY ook legaal werd

Voor PMR is dit wat beperkter , hier staat expleciet alleen spraak toegestaan , voor LPD geld dit weer niet hier is weer iedere vorm
van modulatie toegestaan , d.i.v. met de bekende draadloze koptelefoons welke overwegend voor muziek worden toegepast en binnen dezelfde LPD regeling vallen .

Hetzelfde is van toepassing op de 2,4 G/z band de bekende draadloze videolinks deze vallen ook onder de LPD regeling
Ook de spoedig ook hier te verwachten "digitale PMR portofoons " in de 2,4 G/c band worden wel PMR genoemd maar wettelijk vallen ze onder de noemer LPD hoewel de (puls) output tussen de 300 en 800 mW zal liggen zal de gemiddelde output door de korte dutycycle van de pulsen onder de 10 mW blijven.

@Plientj
Die walky talkys zaten gewoon op 27 Mc maar ht was allemaal nog AM in die tijd , meestal alleen kanaal 14 , soms kanaal 19 en soms ook kanaal 9
verder zijn er ook nog een tijdlang walky talkys geweest welke in de 49 M/c band werkten , ( de band waar ook de oude illigale draadloze telefoons werkten ( spacemaster 500 en vergelijkbare ) maar die zijn hier in nederland maar heel incidenteel ingevoerd
jackdonio
 

Re: PMR BAND

Berichtdoor 19DT2120 » 29 jan 2012, 01:08

wat betreft pmr mag je ook met dpmr werken en deze kanalen zitten boven de gewone pmr frequenties
Code: Selecteer alles
Tabel 18
Mobiele communicatie, PMR446
Werkfrequentie (MHz) Vermogen Kanaalbreedte Duty-cycle
A 446,0 - 446,2 500 mW e.r.p. 6,25 of 12,5 kHz
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1707
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: PMR BAND

Berichtdoor plientjebr » 29 jan 2012, 01:11

Tjonge jonge wat een echt interessante verhalen allemaal, ik moet me met lezen al meer gaan consentreren...geeft niks, is goed voor me
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: PMR BAND

Berichtdoor JesseN » 29 jan 2012, 01:28

19DT2120 schreef: deze kanalen zitten boven de gewone pmr frequenties
Code: Selecteer alles
 e.r.p. 6,25 of 12,5 kHz

Zijn dat de ctcss codes?

Op mijn 27mc bakkie in de auto heb ik ook ctcss. Maar dat mag dus eigenlijk niet? (Immers, je zit dan buiten de frequentie te werken) Of zit ik nu helemaal mis.
JesseN
 

Re: PMR BAND

Berichtdoor jackdonio » 29 jan 2012, 02:21

ctcss zijn subtonen ( constante toon op een hele lage frequentie ) welke et de modulatie meegestuurd wordt
Je zit dus niet buiten de frequenties te werken
In de ontvanger zit dan een decoder welke controleerd of deze toon aanwezig is en gelijk aan de ingestelde toon
Is deze toon niet aanwezig of niet gelijk aan de ingestelde toon blijft de squels van de ontvanger dicht .
Bij digitale LPD/PMR wordt er ipv. een toon een 8 bits woord gebruikt in de header van ieder verstuurd data packet ctscc is zo ongeveer standaard op iedere PMR porto , behalve de hele goedkope .
jackdonio
 

Re: PMR BAND

Berichtdoor 19RE000 » 29 jan 2012, 10:04

JesseN schreef:
19DT2120 schreef: deze kanalen zitten boven de gewone pmr frequenties
Code: Selecteer alles
 e.r.p. 6,25 of 12,5 kHz

Zijn dat de ctcss codes?

Op mijn 27mc bakkie in de auto heb ik ook ctcss. Maar dat mag dus eigenlijk niet? (Immers, je zit dan buiten de frequentie te werken) Of zit ik nu helemaal mis.



Hallo Jesse,

1) CTCSS zijn "bijna onhoorbare" tonen, die je voor je uitzending erbij kunt programmeren.
Wanneer je dat doet en de ander doet dat ook, dan horen jullie alleen elkaar.
Jullie horen anderen op dat kanaal tijdens het gebruik dan niet.
Die anderen kunnen jullie wel horen wanneer ze dezelfde CTCSS tonen programmeren of wanneer ze
geen CTCSS hebben of uit zetten.
Na het uitzetten van CTCSS hoor je alles wat er op dat kanaal gedaan wordt.

2) 6,25 of 12,5 kHz betekent dat je de stappen omhoog of naar beneden verandert.
Bij PMR446 zijn de stappen gewoon 12,5 kHz "maar" ze beginnen op het 6,25 kHz raster.
Kanaal 1 is 446.00625 en kanaal 8 is 4446.09375 met telkens 12,5 kHz omhoog.

De reden van die stappen bij het programmeren is dat deze portofoons in andere landen, waar geen PMR446 is
dan ook in een ander raster en voor andere diensten gebruikt kunnen worden.

3) e.r.p. heeft met het uitgestraalde vermogen te maken.
E(ffective) R(adiated) P(ower) dus Uitgestraald vermogen inclusief antenne.
Dit heeft niets met kanaalstappen te maken.

Groeten,

Rob
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: PMR BAND

Berichtdoor plientjebr » 29 jan 2012, 11:58

Ik heb er maar even pen en papier bij gepakt om de belangrijke dingen op te schrijven...
Interessant allemaal hoor!!!
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: PMR BAND

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 29 jan 2012, 12:08

Zet anders ook ff de software van freeradionetwork op je pc . Dan kun je op met je pc mee praten met de div. pmr gateway's . Of je kun zelf een gateway opzetten http://www.freeradionetwork.nl/
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: PMR BAND

Berichtdoor cb1gwn » 29 jan 2012, 13:30

frn geinstalleerd? password aangevraagd? Deze krijg je via email binnen.

Dan naar Beeld-> systeemverkenner en klik.(nieuw venster opend)
Scrol helemaal naar onderen en klik op de 1 na laatste regel:
voip.freeradionetwork.nl klik vervolgens op world rechter vakje.

klaar.
Met de ctrl toets kun je 'zenden'.


CTCSS gebruik je bijvoorbeeld om repeaters of bijvoorbeeld de FRN-VoIP-gateways te openen/gebruiken.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: PMR BAND

Berichtdoor plientjebr » 29 jan 2012, 15:45

Nog niks geinstalleerd hoor, ben ook net thuis.
Tjonge wat is dit nu allemaal weer...met ctrl zenden...repeaters...gateways...wat een woorden allemaal, even op me in laten werken hoor.
Ik zit hier ook op mijn man zijn werkcomputer, dus kan ik er niet zomaar van alles en nog wat op zetten...hij was met het cb forum al niet zo happy :)
Ik ga eens even kijken wat frn is....
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: PMR BAND

Berichtdoor Ronnie » 29 jan 2012, 16:14

JesseN schreef:Maar ik begrijp dus dat PMR nog maar 10 jaar bestaat. Vroeger hadden wij walkie talkies. Op welke frequentie zaten die dingen dan?

@ronnie: heet jouw ouweheer Auke?

(offtopic) Nee Piet heet me ouweheer, hoezo? (ontopic)
Ronnie
 

Re: PMR BAND

Berichtdoor JesseN » 29 jan 2012, 20:51

@jackdonio en 19rd000: helemaal duidelijk. Bedankt.

@ronnie
[offtopic]Ik had eens een e-mail gestuurd naar iemand van de kustwacht met een vraag over LAT vs NAP (Waterstanden) in relatie met zeekaarten en scheepvaartberichten. Ik kreeg e-mail terug van ene Auke, hoofd van........ Die was gestationeerd op de Brandaris. Was even benieuwd. Vandaar [/offtopic]
JesseN
 

Re: PMR BAND

Berichtdoor 19AT430 » 29 jan 2012, 22:10

In zuid Limburg zijn een aantal mensen serieus bezig met PMR.
Iedere avond rond de klok van 22.15-22.30 is er de avondronde te beluisteren via kanaal 7 zonder tq.
Er worden veel getest met allerhande portos met zeer interessante uitslagen.
Mochten er mensen in de buurt zitten of misschien uit de buurt (lees: als er condities zijn) schroom niet om eens in te melden.
19AT430
 

Re: PMR BAND

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 29 jan 2012, 22:51

Zijn die jongens in Limburg ook te horen op FRN ?
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: PMR BAND

Berichtdoor 19AT430 » 29 jan 2012, 23:34

19-AT-068 Frank schreef:Zijn die jongens in Limburg ook te horen op FRN ?


Niet dat ik weet maar ik ga me daar eens in verdiepen hoe dat werkt, misschien wel een leuk idee.
19AT430
 

VorigeVolgende

Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten