Vraagje dummieload

Voor alle overige apparatuur

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Vraagje dummieload

Berichtdoor Zock » 21 jan 2012, 11:39

Vraagje
ik wou een dummie load maken van die dikke groenen weerstanden iedereen kent ze wel
kan dat ?
Hoe vast staan ze in hun weerstand 50 ohm blijft 50 ohm ook als ze warm zijn?

Weerstanden die ik heb zijn 10 ohm 40 watt
5x10 = 50 is 200 watt
ik wou voor de 2kw gaan
K33p @ r0ling till y0ure w33ls fall 0ff

Si vis pacem, para bellum
Zock
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 22 feb 2011, 20:18
Woonplaats: Grunn

Re: Vraagje dummieload

Berichtdoor jackdonio » 21 jan 2012, 18:29

Die dikke groene weerstanden , dat zijn draadgewonden weerstanden . Deze hebben een ontoelaatbare zelfinduktie en zijn niet bruikbaar als dummy load
Voor een Dummy heb je induktie arme weerstanden nodig , meestal van het Carbon Compound type
Nadeel is dat deze meestal niet hoger gaan dan 5 - 7 watt , met een beetje ruime marge mag je ze tot 10 watt belasten
Als je er dus 20 stuks van 1000 Ohm parallel zet zit je op 200 watt , gebruik je weerstanden van 2K2 heb je er 44 nodig
en kun je tot 440 watt gaan , je zou de hele Dummy dan ook nog in een bak transformator olie kunnen hangen ik denk dat je dan kortstondig wel aan die 2 Kw komt
Heatkit had vroeger zo.n dummyload welke in een groot verfblik met trafo olie zat
Het in serie zetten van weerstanden is geen goed idiee omdat je daarmee de zelfinduktie vergroot , vandaar dat voor dummy's de weerstanden altijd parallel staan
Er zijn tegenwoordig ook induktie arme weerstanden welke op een koelplaat kunnen worden gemonteerd deze zijn ook bruikbaar
Monteer de weerstanden zodanig aan de aansluiting mooi symetrisch is en de draadlengte van de ingang tot aan iedere weerstand ongeveer even lang wordt
ven tussen () , deze induktie arme weerstanden voor koelplaat montage , daar hangt wel een prijskaartje aan.
jackdonio
 

Re: Vraagje dummieload

Berichtdoor cb1gwn » 22 jan 2012, 01:06

:D Nog zonder olie. De olie heb ik niet echt nodig met mijn max vermogen..

cb1gwn schreef:vandaag even de olie gekoelde dummyload in erlkaar gezet:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Vraagje dummieload

Berichtdoor jackdonio » 22 jan 2012, 02:24

Kijk , daar is die wel
Oh ja , hou er rekening mee dat trafo olie PCB.s bevat . Dat valt tegenwoordig onder de schadelijke stoffen waar voor de afvoer gelijk mannen in witte maanpakken worden opgetrommeld
jackdonio
 


Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 103 gasten