lange afstand

Voor alle overige apparatuur

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

lange afstand

Berichtdoor stof » 27 sep 2022, 15:54

hallo, we zijn op zoek naar een systeem om op lange afstand te kunnen communiceren.
Toch wel een 30 km a 40 km ver.de huidige cb toestellen dat we nu gebruiken komen nu wat te kort. ondanks we allen beschikken over lange cb antennes en een versterker van ongeveer 30 watt. hierbij nog wat gegevens, de zenders zullen worden ingebouwd in 4x4 voertuigen.
De gebieden waar deze gebruikt zullen worden hebben geen of nauwelijks gsm bereik. we spreken hier onder andere over de woestijn van Marokko alsook het berglandschap van Iceland .Wat zou een goede oplossing kunnen zijn ? we spreken nog niet over vergunningen, en al dan niet wettelijk toegelaten. mvg Christof
stof
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 21 sep 2022, 09:36

Re: lange afstand

Berichtdoor Henry hpsd » 28 sep 2022, 06:34

Oei, dat is nogal pittig...
40Km lukt me net nog vanaf basis naar mobiel, geen probleem.
(wilson 1000 watt of 30 en verticale basis antenne top rond de 18 meter wattje of 100).

Van mobiel naar mobiel....
Lukt ook....als het "rustig is" ...maar dan hebben we beide wel echt goede antennes (eigenbouw 2,3 meter lang 100 Watt en een sirio panter 5000 met ook 100 Watt).

Nu ik erbij stil sta...het lukte me zelfs met de 27MC portofoon vanaf rottumerplaat (waddenzee)..

Maar, in alle situaties:
Dan moet er niet condities zijn (veel buitenlanders op de band etc...je moet niet midden in een stad zitten.....of midden in een bos oid (veel obstacels).

Als jij over bergen praat.... oef... nou daar wordt het niet makkelijker van...
Toen ik in afghanistan zat .....waren er bergen...
Dan kon je niet met je VHF radio naar de andere kant komen omdat die berg er tussen zat.
Lukte ook niet met een HF radio ..njah...nou..nee eigenlijk lukt dat niet...
Alles kan, maar je moet dan al wel 2 HF freaks hebben die iets weten van NVIS e.d.
Dan moet je wel wat dieper op de materie in.

Bleef over satelliet verbinding of via een vliegtuig iets latern "doorzenden".
(soms lukt satelliet ook niet omdat die smerig rot berg er net tussen zit...die satellite moet wel "goed' hangen).

Kortom...
Als ik mezelf in zo'n situatie de meest kans wou geven...
Toch een 27mc setje... iets meer vermogen...kijk eens naar een KL503 of iets anders 100+ watt....
Op de auto een antenne van 2,7 meter lang ....(full size 1/4 gp), en die dan achterover binden zoals je in het buitenland wel vaker ziet.
En bijvoorbeeld een wilson 1000 met magneetvoet als backup en voor "normaal" gebruik als je dicht bij elkaar bent.

Als je niet dicht bij elkaar bent:
"vaste tijden" afspreken ...vaste frequenties... bijvoorbeeld uur H+05 min = kanaal 1 h+10m = kanaal 2 etc..
zorgen dat je op een goed plekje staat... (hoog vrij) en USB mode gebruiken.
In geval van nood...zou ik een 12 meter spiderbeam hengel meenemen met een endfed draadje oid... die je makkelijk naast je auto kan zetten.

Je kan ook iets gaan doen op VHF/UHF...maar ook dan moet je gaan werken met externe antennes en ook daar komt wel wat "vermogen" bij te kijken.
Zelf ben ik daar minder voorstander van omdat op VHF/UHF je meer last hebt van "demping" door obstacels e.d.
(als je vroeger ging bellen ...moest je ook dicht bij het raam staan...gebouwen...bomen etc...alles "dempt" ).
En "rimboe landen" zijn 27MHZ gewend, het moet geen spionage materiaal gaan worden (trek het even extreem).

Kortom....ondanks dat je mega je best gaat doen...kun je niet uitsluiten dat het niet lukt als je net aan de andere kant van de berg in een dal zit.
.........Locatie is ALLES........
Meest veilige... 27MHZ... als er wat stuk is ...is het tenminste ook te vervangen... (zelfs in marokko en ijsland).

Groet ! Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: lange afstand

Berichtdoor Snof » 29 sep 2022, 13:10

Denk dat je idd ook een basis antenne mee moet nemen die je snel en makkelijk kunt opzetten, en 30 watt is wel heel erg weinig.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: lange afstand

Berichtdoor Ernst » 01 okt 2022, 12:20

Als de communicatie heel erg belangrijk is moet je afstappen van dit speelgoed en gaan voor een satelliet gsm
Dan heb je zonder gedoe altijd en overal verbinding
Kost wel wat maar dan heb je ook wat
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: lange afstand

Berichtdoor stof » 03 okt 2022, 15:23

We zijn maar gewone mensen, met een gewoon budget. en zoveel keer hebben we dat ook niet nodig.
Maar wij zijn nog steeds op zoek naar een communicatie middel dat net iets beter is dan een gewoon cb toestel.
voor sommige van onze mede reisgenoten is een cb toestel ,maar gewoon een ding met een microfoon. waarvan de micro altijd breekt. :D
stof
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 21 sep 2022, 09:36

Re: lange afstand

Berichtdoor stof » 03 okt 2022, 15:27

[quote="Henry hpsd"]Oei, dat is nogal pittig...
40Km lukt me net nog vanaf basis naar mobiel, geen probleem.
(wilson 1000 watt of 30 en verticale basis antenne top rond de 18 meter wattje of 100).

Van mobiel naar mobiel....
Lukt ook....als het "rustig is" ...maar dan hebben we beide wel echt goede antennes (eigenbouw 2,3 meter lang 100 Watt en een sirio panter 5000 met ook 100 Watt).

Nu ik erbij stil sta...het lukte me zelfs met de 27MC portofoon vanaf rottumerplaat (waddenzee)..

Maar, in alle situaties:
Dan moet er niet condities zijn (veel buitenlanders op de band etc...je moet niet midden in een stad zitten.....of midden in een bos oid (veel obstacels).

Als jij over bergen praat.... oef... nou daar wordt het niet makkelijker van...
Toen ik in afghanistan zat .....waren er bergen...
Dan kon je niet met je VHF radio naar de andere kant komen omdat die berg er tussen zat.
Lukte ook niet met een HF radio ..njah...nou..nee eigenlijk lukt dat niet...
Alles kan, maar je moet dan al wel 2 HF freaks hebben die iets weten van NVIS e.d.
Dan moet je wel wat dieper op de materie in.

Bleef over satelliet verbinding of via een vliegtuig iets latern "doorzenden".
(soms lukt satelliet ook niet omdat die smerig rot berg er net tussen zit...die satellite moet wel "goed' hangen).

Kortom...
Als ik mezelf in zo'n situatie de meest kans wou geven...
Toch een 27mc setje... iets meer vermogen...kijk eens naar een KL503 of iets anders 100+ watt....
Op de auto een antenne van 2,7 meter lang ....(full size 1/4 gp), en die dan achterover binden zoals je in het buitenland wel vaker ziet.
En bijvoorbeeld een wilson 1000 met magneetvoet als backup en voor "normaal" gebruik als je dicht bij elkaar bent.

Als je niet dicht bij elkaar bent:
"vaste tijden" afspreken ...vaste frequenties... bijvoorbeeld uur H+05 min = kanaal 1 h+10m = kanaal 2 etc..
zorgen dat je op een goed plekje staat... (hoog vrij) en USB mode gebruiken.
In geval van nood...zou ik een 12 meter spiderbeam hengel meenemen met een endfed draadje oid... die je makkelijk naast je auto kan zetten.

Je kan ook iets gaan doen op VHF/UHF...maar ook dan moet je gaan werken met externe antennes en ook daar komt wel wat "vermogen" bij te kijken.
Zelf ben ik daar minder voorstander van omdat op VHF/UHF je meer last hebt van "demping" door obstacels e.d.
(als je vroeger ging bellen ...moest je ook dicht bij het raam staan...gebouwen...bomen etc...alles "dempt" ).
En "rimboe landen" zijn 27MHZ gewend, het moet geen spionage materiaal gaan worden (trek het even extreem).

Kortom....ondanks dat je mega je best gaat doen...kun je niet uitsluiten dat het niet lukt als je net aan de andere kant van de berg in een dal zit.
.........Locatie is ALLES........
Meest veilige... 27MHZ... als er wat stuk is ...is het tenminste ook te vervangen... (zelfs in marokko en ijsland).

Groet ! Henry MOOIE UITLEG !!!!
stof
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 21 sep 2022, 09:36


Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten

cron