CB bak is overbelast door een voorversterkte tafelmicrofoon?

Voor alle overige apparatuur

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

CB bak is overbelast door een voorversterkte tafelmicrofoon?

Berichtdoor Super27mhzband » 20 jul 2019, 18:43

Ik overweeg om een voorversterkte tafelmicrofoon te kopen voor mijn cb bak am,fm en ssb. Zijn voorversterkte tafelmicrofoon wel goed voor je cb bak?


De versterking kan ingesteld worden op je voorversterkte tafelmicrofoon, maar wanneer je een te hoge versterking heb ingesteld voor je cb bak bestaat de kans dat de eindtrap kapot gaat?

Is dat nu een feit of fictie ?
Als de muis van huis is, dans ik op de usb DX super 27 mhz band 27.415 mhz - 27.985 mhz. :oops:
Avatar gebruiker
Super27mhzband
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 10 jul 2019, 17:18
Woonplaats: Op de wereldbol ( België !!! ).

Re: CB bak is overbelast door een voorversterkte tafelmicrof

Berichtdoor 19-DT-170 » 20 jul 2019, 20:50

De eindtrap gaat niet kapot, er komt nooit meer vermogen uit je eindtrap dan het maximale.
Ik hoor wel eens verhalen dat 'hoe harder je moduleert, hoe meer vermogen komt er uit je bak' in AM en SSB.
Nou, dat is een fabeltje. :-)
Op het moment dat je te hard moduleert, dan gaat een circuit in werking, en alles wat te hard is wordt eruit geknipt.
Je modulatie wordt dan 'afgetopt', er gaat informatie verloren.
Zaak is dus om te zorgen dat je modulatie goed is, dat wilt zeggen,
niet te zacht en ook niet te hard (nee, ook niet in AM en SSB)..
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: CB bak is overbelast door een voorversterkte tafelmicrof

Berichtdoor Wimpie » 20 jul 2019, 21:34

Zoals 19-DT-170 aangeeft, er zitten circuits in je bak die zorgen dat de eindtransistors niet teveel sturing krijgen zodat de boel heel blijft, en niet te veel gaat vervormen.

Er is wel een kleine maar bij SSB gebruik.
Als iemand zijn microfoon goed ingesteld heeft, zie je dat tijdens dat je praat de RF/signaal meter (of losse power meter) lekker heen en weer beweegt.

Door compressie te gebruiken, zul je zien dat gemiddeld de RF/signaal meter wat verder uitslaat (dus wat meer gemiddeld vermogen). De pieken (het zogenaamde Peak Envelope Power, (PEP) ) nemen echter NIET toe vanwege wat 19-DT-170 reeds geschreven heeft. Op DX geeft enige compressie wat betere verstaanbaarheid in ruiserige omstandigheden omdat je gemiddeld vermogen iets omhoog gaat.

Je microfoon wat harder zetten, geeft een soortgelijk effect, maar de verstaanbaarheid wordt snel slechter, zeker als je met stations in de buurt zit. Zet je de microfoon te hard, of je gebruikt te veel comrpessie, dan zul je zien dat ook tijdens het ademhalen de power meter uit blijft slaan. Ook ieder achtergrond geluid komt op de voorgrond. Je wint er niets meer mee (je verliest eerder verstaanbaarheid), maar je eindtorren worden er wel warmer van, omdat het gemiddeld vermogen toeneemt. Dit kan de levensduur van de torren iets bekorten.

Bij FM gaat v.w.b. verstaanbaarheid hetzelfde verhaal op, maar omdat het vermogen onafhankelijk van de modulatie is, doet dat niets met de temperatuur van de eindtorren (blijft hetzelfde).

Samengevat, als je een vorversterkte mike goed gebruikt (dus niet te hard, goede verstaanbaarheid bij je tegenstations), heeft het geen invloed op de levensduur van de eindtorren.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: CB bak is overbelast door een voorversterkte tafelmicrof

Berichtdoor Super27mhzband » 21 jul 2019, 08:50

Oké. Sorry voor mijn vragen terug :oops: .


Mag je een voorversterkte tafelmicrofoon aansluiten op je cb bak als je cb bak een mic-gain draaiknop Heeft?

Is een mic-gain draaiknop op je cb bak ook een voorversterkte microfoon?

Wat betekent dat zo een mic-gain regelaar draaiknop op je cb bak?
Als de muis van huis is, dans ik op de usb DX super 27 mhz band 27.415 mhz - 27.985 mhz. :oops:
Avatar gebruiker
Super27mhzband
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 10 jul 2019, 17:18
Woonplaats: Op de wereldbol ( België !!! ).


Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten