Wat is tegenwoordig de norm op 27MC?

Voor alle overige apparatuur

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Wat is tegenwoordig de norm op 27MC?

Berichtdoor 19AT593 » 14 nov 2022, 22:12

Tja, wat is tegenwoordig de norm?

Jullie zien natuurlijk dat ik 19AT593 ben. Al meer dan 30 jaar lid van de Alfa Tango club, de bekendste DX club op CB. Deze club kan je niet zomaar lid van worden, men moet aan bepaalde regels voldoen en kunnen aantonen dat je een bepaald aantal landen hebt gewerkt. Voor mij was dat dertig jaar geleden niet zo een probleem. Ik deed al DX vanaf 1985 of zo. Maar goed, ik wil maar even aangeven dat DX werken op SSB niet zo een probleem is, althans niet voor mij destijds.

Nu even terug naar het heden. Ik ben nog steeds lid van de AT club, het is ook een stukje nostalgie voor mij. Maar dat ik nou echt veel aan het DXen ben op 27Mc kan ik niet zeggen. Ik heb momenteel meer interesse om wat in de buurt te praten. Echter daar zijn blijkbaar de normen wat veranderd. Ik hoor namelijk behoorlijk veel stations, echter ze horen mij vaak niet! Ik werk momenteel met een President Harry III,die geeft zo een krappe 4 W. De antenne is een GPA op 16m spoelhoogte met als coax Aircell7. Vroeger was dat best een leuke setup en kon je er behoorlijke afstanden mee overbruggen. Maar als ze me nu horen op 10km afstand dan is dat al heel wat. De vraag is dus, wat is tegenwoordig de norm? Ik krijg namelijk sterk de indruk dat de meeste stations gewoon met vermogen werken. Daarbij hebben ze bijna geen ontvangst omdat het storingsniveau overal erg hoog is. Dus mijn 4W komt nu nergens meer, althans dat is mijn indruk. Vroeger waren er niet zoveel stations met lineairs, althans ze waren er wel maar het risico was groot. Ik vraag me ook af of er nog gecontroleerd word op dit soort dingen? Of is het tegenwoordig heel normaal om met hoog vermogen op 27MC te toeteren?

Nou ik zie de reacties wel....ben benieuwd.
19AT593 Sebastiaan
Avatar gebruiker
19AT593
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 286
Geregistreerd: 01 jan 2011, 22:12
Woonplaats: Noord-Groningen

Re: Wat is tegenwoordig de norm op 27MC?

Berichtdoor Henry hpsd » 15 nov 2022, 07:29

Goedemorgen Sebastiaan !

Ben bang dat de meeste stations met "standaard" HF set vermogen zitten.
Daarvan is een groot gedeelte die hem iets lager zet ivm de lange belasting in FM.

Maar ik wil ze de kost niet geven die daar nog ver ver boven zitten.
(ik hoor de jongens regelmatig praten over honderden Watts tot en met KW's.

Uitzonderingen als bv de "Kentucky mobiel" met maar 4 Watt die ik nog tot Groningen hoor (20km) zijn een leuke verfrissing !
4 Watt is meer uitzondering als norm in elk geval heb ik het idee.

Hoop je snel eens te horen....!

Groet Henry Opende
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Wat is tegenwoordig de norm op 27MC?

Berichtdoor Snof » 15 nov 2022, 11:03

Het is idd de storing dat ze je niet meer kunnen ontvangen met 4 Watt op de legale cb kanalen, heb hier std een S5 tot S7 ruis-rommel dus hoor je alleen de lokale stations binnen de omtrek van 5 a 10 km.

Er zijn er ook die meer als een S9 zooi hebben en dan is het einde oefening met de hobby.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41


Keer terug naar Diversen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten