To burn or not to burn..

Met hoeveel watt sta jij rond te vonken?

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: To burn or not to burn..

Berichtdoor 19-DT-170 » 16 mei 2022, 17:20

Dat is inderdaad een optie. Alleen moet je opletten dat je de antenne niet vlak langs de schuur zet, want de omgeving van de antenne kan de SWR beïnvloeden.
Dan zou je de antenne beter op de schuur kunnen zetten zodat hij in elk geval vrij staat. Er gaat al een wereld voor je open.. En als je hem straks een meter of 10 hoger hebt staan dan wordt het echt leuk... ;-)

En over domme vragen gesproken...
Het is pas dom als je géén vragen stelt... ;-)
Der, die, das, wer, wie, was, wieso weshalb warum, wer nicht Fragt bleibt dumm!!!
https://www.youtube.com/watch?v=uPHi5xn_q5c
Ik maak mijn omgeving nog elke dag knettergek met alle vragen die ik heb... :lol:
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: To burn or not to burn..

Berichtdoor Henry hpsd » 17 mei 2022, 06:52

De antenne straalt "overal".

Al kan een "expert" daar een uitgebreider antwoord op geven.

Dingen als het "near field" / far field"... dat het veld zich ontwikkeld....dat je op een gegeven moment "jouwn' signaal hebt zoals de meeste zich dat voorstellen ...
en dat" de straling" zelf ook op en af bouwt (bouwd ? ...jeetje wat is mn nederlands slecht) .
In zo'n antenne ... of eigenlijk "op/om" de antenne gebeurt nogal wat...dat is best pittige materie, waar wat meer als "basiskennis electronica" voor gewenst is.
ik zelf vindt het mega intressant, maar kom er ook telkens achter dat ik er maar mondjes maat iets van weet, en de "boeken" hierover zijn ook niet echt in jip en janneke taal.
Nog sterker... ik weet zeker dat de meeste antenne fabrikanten op 27MHz er geen hol van snappen.
Het is dus ZEKER geen domme vraag....

Gelukkig zijn er hele slimme mensen die het wel weten.

Voor de "normale" gebruiker zoals jij en ik.... de antenne straalt overal !


Advies ...gaan voor die GPA.... en dan langzaam iets hoger doen... vooral de eerste meters hoogte maken enorm veel verschil !

Groet ! Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: To burn or not to burn..

Berichtdoor JeroenPIDS » 17 mei 2022, 15:42

@ Henry

Vandaag een gesprek gehad met een leverancier. Lijken me aardige en kundige gasten. Hun eerste advies was om mijn huidige antenne ( Sirio Boomerang 27A ) met de radiaal richting mijn zendregio te plaatsen. Dit omdat mijn ontvangst goed is, maar de tegenstations mij minder horen. Dit heb ik gedaan een lijkt een vervetering. Ik heb meteen de vraag gesteld over het straalgedeelte van de antenne. Het antwoord was dat het grootste stralingsgedeelte (voor zenden) rondom de spoel ligt (bij een Antron/Gainmaster etc) en voor ontvangst meer naar de top. Advies was om een Antron 99 te kopen met een Firestik upgrade om de spoel naar de top te krijgen. Ik ga er eens een nachtje over slapen!
JeroenPIDS
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 16 apr 2022, 20:29

Re: To burn or not to burn..

Berichtdoor JeroenPIDS » 17 mei 2022, 15:47

19-DT-170 schreef:En over domme vragen gesproken...
Het is pas dom als je géén vragen stelt... ;-)
Der, die, das, wer, wie, was, wieso weshalb warum, wer nicht Fragt bleibt dumm!!!
https://www.youtube.com/watch?v=uPHi5xn_q5c
Ik maak mijn omgeving nog elke dag knettergek met alle vragen die ik heb... :lol:


Der dem die das die.. ich weiss echt nie(cht). Als ik mijn Duitse groothandel bel zeg ik altijd. Aus Holland in in plaats van Den Niederlanden. Anyway. Tis niet enorm druk op dit forum dus probeer het een en ander een beetje grappig te brengen met de nodige zelfspot :-)
JeroenPIDS
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 16 apr 2022, 20:29

Re: To burn or not to burn..

Berichtdoor Henry hpsd » 17 mei 2022, 17:18

JeroenPIDS schreef:@ Henry
Ik heb meteen de vraag gesteld over het straalgedeelte van de antenne. Het antwoord was dat het grootste stralingsgedeelte (voor zenden) rondom de spoel ligt (bij een Antron/Gainmaster etc) en voor ontvangst meer naar de top. Advies was om een Antron 99 te kopen met een Firestik upgrade om de spoel naar de top te krijgen. Ik ga er eens een nachtje over slapen!



Niet om de vervelende vent uit te hangen, maar dat advies...oei...dat is voor mij wel schrikken.
Hebben ze het mogelijk niet anders uitgelegd ?

Ik ben namelijk heel nieuwsgierig hoe hun gaan uitleggen dat 1 deel van de antenne meer "zend" en het andere gedeelte meer "ontvang".
En "hoe" gaat jou signaal dat verschil maken dan ? Hoe gaat het zend gedeelte en het ontvangst gedeelte dat dan zien ? ...of gaat dat automatisch oid ?
(dat klopt natuurlijk niet)

De "coil" zend/ontvangt ook niet meer (althans niet voor jou meetbaar) ...de locatie van de spoel is van veel meer belang.

De antron 99 en de firestik upgrade ? en dan 1 a 2 spunten winst ? https://www.walcottradio.com/firestik-f ... -3343.html
Dan zou je toch verwachten dat een ieder zo'n ding al heeft ...toch ?

Wat wel klopt....is de richtingsgevoeligheid.
En ben bang dat het enige is.....je kan net zo goed een paar extra radialen eraan gaan maken... dan wordt het totale rendement alleen maar beter.

Vraag ze de volgende keer maar om uit te leggen waarom ze dat dan denken.
Ik hoop het niet, maar als ze toevallig nog zo'n firestick en de antron op voorraad hebben....dan zou ik me helemaal bedonderd voelen.

Niets ten nadele van de verkopeen partij...wellicht hebben ze het anders uitgelegd ...wellicht hebben ze een voorlichting van de fabrikant gehad en geloven ze het zelf.

Dat er wat onjuistheden worden verteld, dat weet helaas zeker.

Sorry,

Groet Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: To burn or not to burn..

Berichtdoor Snof » 17 mei 2022, 23:21

Ze kunnen het leuk brengen maar een Gain Master heeft geen spoel, dat stuk rode coax is een mantelstroomfilter.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: To burn or not to burn..

Berichtdoor JeroenPIDS » 17 mei 2022, 23:32

Hi Henry,

Helemaal niet vervelend hoor! Alleen maar leerzaam.

De vraag die ik heb gesteld: Waar straalt een antenne tijdens het zenden, over de gehele lengte van de antenne, uit de top of hoe zit dat. (Daarbij specifiek de Antron en de gainmaster genoemd). Antwoord: "Deze antennes stralen vooral rondom de locatie van de spoel tijdens het zenden. Door een Firestik op de Antron te plaatsen verplaats je de spoel hoger in je antenne. Hierdoor zal de antenne meer uit de top gaan stralen. Dit is ideaal als je de antenne lager langs een schuur gaat plaatsen."

Het advies over de Boomerang en de richtgevoeligheid van de radialen stond los van deze vraag en ging over mijn huidige antenne.
Ik kan alleen maar herhalen wat mij is verteld, nu maak ik graag grapjes.. maar met geheugen is doorgaans niets mis..:-)
JeroenPIDS
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 16 apr 2022, 20:29

Re: To burn or not to burn..

Berichtdoor Henry hpsd » 18 mei 2022, 07:02

Hallo,

Ook bij die antennes is het niet juist.
Straalt overal voor ontvangst als ook voor zenden

Aangezien ik nog niet vervelend was :lol: :lol: :lol:

Een kennis van me zei altijd "De firestick website is zo'n beetje de bijbel van onzin" , al moet ik zeggen het isde laatste jaren iets minder erg geworden.
(er zijn er meer hoor, dat scheelt).

Iemand die dit soort onzin verkoopt, en er nog achterstaat ook....
Moet echt bij zichzelf gaan denken "vind ik het leuk wat ik doe ? en kan ik dit richting "de klant" wel maken ?
Ik denk niet dat zo'n persoon elke ochtend vrolijk in de spiegel kijkt...of hij moet echt er NUL verstand van hebben, en meestal is dat laatste het geval.
Dat gaat hij niet leuk vinden om te lezen...maar dan ben je als ondernemer gewoon verkeerd bezig.
Je moet een trap onder je darriere :-) ...en aan de bel trekken en informatie gaan halen, ik zie dat gewoon als je plicht.

Dit zijn van die dingen .....je bent een autoverkoper....je verkoopt een "honda prius" of hoe dat ding maar heet...en je zegt dat er een chevy "big block" in ligt.
en de koper (en verkoper) heeft geen verstand van de motor.... dus die is helemaal happy....en dat met een prius ....nou..chapeau !
(niets ten nadele van die prius, zal een prima auto zijn voor "zijn ding".)

En weet je wat nu het mooie is, oms had de klant een "chevy bigblock" maar was dat niet goed afgesteld oude auto, oude benzine,, lager stuk etc en dan rijdt die prius nog best goed !
Als je er 1000 verkoopt....zijn er altijd wel een paar waar het "goed" bij uitpakt....die mensen zijn blij...praten daarover en het fabeltje is de wereld in.
Die prius doet het prima.... maar is niet "beter"...echt niet.

Groet Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: To burn or not to burn..

Berichtdoor Wimpie » 18 mei 2022, 12:20

Als ergens een RF stroom loopt, kan dat in principe stralen. De moeilijkheid zit in "in principe". Die vraag welk deel van de antenne straalt is echt geen domme vraag.

In een coaxiale kabel loopt ook RF stroom, maar als je hem goed gebrukt straalt hij niet. Bij een coaxiale kabel komt ditdoordat normaliter de stroom in het draadje even groot maar tegengesteld is aan de stroom in de afscherming/mantel. De velden buiten de kabel heffen elkaar dan op.

Bij een halve golf straler (dipool of verticale spriet aan de onderkant gevoed) loopt de meeste stroom in het midden. Naar boven en naar onderen wordt de stroom steeds minder. Al zou de SWR goed zijn, dan is het dus een beetje jammer als je een A99 zo opstelt dat er bijvoorbeeld maar een meter boven het dak uitkomt. Het grootste deel van de lengte (en vooral rond het midden) straalt dan tegen de woning. Bovendien zal de antenne dan makkelijk storing vanuit de woning oppakken.

Spoelen en stralen
Eens met Henry. Die spoel (bijv mobiele antenne) straalt voor geen meter. Het is de spriet (en deels de auto bij een mobiele spriet). Bij de Gain Master (5/8 of 1/2) loopt de meeste stroom in het midden van de spriet, de spoel doet praktisch niets. Die spoel heeft de functie om te voorkomen dat de mast of kabel mee gaat stralen. Zoals Hency aangaf wordt dat een "common mode choke" of "mantelstroomfilter" genoemd.

Bij de boemerang straalt zowel de spriet als die schuine radiaal. De meeste stroom loopt in he voedingspunt, vandaar dat bij een boemerang de straling wat lager uit de antenne lijkt te komen (en dus niet uit het midden van de spriet).

Bij de traditionele 5/8 (die met die kwartgolf lange radialen voor de vogels) is het wat lastiger vanwege dat het afhangt van de elevatie. Gokje, de straling lijkt uit iets boven het midden te konen.

Toen ik dat stukje las over de A99 en firestick heb ik mijzelf eerst even een klap in mijn gezicht gegeven om zeker te weten of ik wakker was...

Langer is beter (let op het vraagteken)?
Dat hangt helemaal af van het ontwerp van de antenne. Een verticale spriet van rond 11 m lang die je onderin voedt (eindgevoede antenne, end-fed) doet het zeer slecht. Hij straalt namelijk het meeste naar de wormen in de grond en de meeuwen in de lucht. Om hem goed te laten werken moet er halverwege een voorziening aangebracht worden die er voor zorgt dat beide helften van 5.5 m in fase stralen. Tot grofweg zo'n halve golflengte lang kun je aannemen dat langer is beter.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: To burn or not to burn..

Berichtdoor Snof » 18 mei 2022, 13:56

Dus vandaar een GM of een A99 tegen de schoorsteen plaatsen zodat de hele handel boven het huis staat, firestick is € 40.00 en weg gegooid geld in mijn ogen.

Even een voorbeeld wat er gebeurt met mijn inverted V antenne die op zolder hangt en ik zet daar 100 Watt op....dan gaat het elektrisch relax bankstel dingen doen die je niet wilt plus de actieve subwoofer gaat brommen (instraling op het lichtnet)....schakel ik over naar de GM die achter in de tuin op 10 m spoelhoogte staat dan is 500 Watt geen enkel probleem.....vandaar dat het werken met meer vermogen met een laagstaande antenne een hoop ellende kan veroorzaken in de buurt.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: To burn or not to burn..

Berichtdoor JeroenPIDS » 18 mei 2022, 20:06

Zo zie je maar.. je kunt als no-no ook niet zomaar van een advies uitgaan van een leverancier. Anyway, de meeste mensen hier geven aan dat de Antron 99 een verbetering is op mijn boomerang.. dus die heb ik net besteld.(zonder Firestik) .zien we daarna wel weer verder. Bedankt allemaal voor het meedenken en ik laat mijn bevindingen uiteraard weten aan jullie!

Thanks.
JJ
JeroenPIDS
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 16 apr 2022, 20:29

Re: To burn or not to burn..

Berichtdoor Wimpie » 19 mei 2022, 12:15

@Snof:
Sorry voor de verwarring in mijn hoofd, jij was degene met het mantelstroomfilter onder in de GM.

@HILSGBT:
Range Extension Spray
De ouderen onder ons kennen vast nog wel de verkortingspray en SWR-spray om het gedrag van je antenne te verbeteren. Het is voor zover mij bekend niet meer te koop (zal wel met milieuwetgeving te maken hebben).

Je had ook (de minder bekende) Range Extension Spray. Het is/was een doorontwikkeling op de verkortingspray, ontwikkeld in Zwitserland en geproduceerd in de USA. Je kocht het als set van twee spuitbussen.

Wat doet het? Het verandert het zwaartepunt van de stroomverdeling in verticale sprietantennes. Daardoor komt het stralingscentrum van de antenne meer in de top te zitten. Het onderste deel straalt dan minder ten gunste van het bovenste deel van de antenne. Op een horizontale dipoolantenne heeft het weinig effect, vanwege dat je geen hoogte wint. Alleen je gain gaat er ongeveer 1 dB op vooruit en dat loont de moeite niet.

De onderste helft van de antenne spuit je in met de L-component en de bovenste helft met de H-component. Zet je antenne omhoog en meet de SWR. Vaak was de resonantiepiek verschoven. Als de antenne te laag stond, moest je nog een laag van de L-component op de onderste helft van de antenne aanbrengen. Was het iets te veel, dan moest er ietsje extra van de H-component op het bovendeel. Volgens zeggen kon je het combineren met SWR-Spray, maar daar heb ik nooit goede ervaringen over gehoord.

Van kennissen van mij weet ikdat het goed werkte in geval van antennes tegen een gevel (die dus niet helemaal boven het dak uit komen). Ik ben het nooit meer tegen gekomen. Het bestond uit nano-wires met optimale lengte/diameter verhouding ingebed in spuitbare hars met de juiste dielectrische constante. Er was wat gedoe met de schadelijkheid voor je longen als je het per ongeluk zou gaan schuren (vanwege die nano-wires die niet oplossen in je longen).

Wellicht heeft iemand nog wat staan (hopelijk niet uitgedroogd), of is het via een Oosterse online grootgrutter nog te krijgen. Mocht het lukken, dan hoef je niet het dak op.

Disclaimer:
Ik heb geen zakelijk belang bij de genoemde producten en garantie is zoals gebruikelijk tot aan de deur van je verkoper/leverancier.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: To burn or not to burn..

Berichtdoor Snof » 19 mei 2022, 12:43

@Wimpie Een antenne in een spuitbus is er ook.
https://www.kijkmagazine.nl/nieuws/spra ... ntwikkeld/
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: To burn or not to burn..

Berichtdoor Henry hpsd » 19 mei 2022, 13:58

:lol: :lol:

en JeroenPIDS ....super.... daarna geld steken in "hoogte" ipv andere antenne. elke meter telt....vooral in het begin !

Groet !
(en alvast veel plezier !)
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: To burn or not to burn..

Berichtdoor JeroenPIDS » 19 mei 2022, 15:44

[quote="Wimpie"]:
Antenne Spray, SWR SPray, "Stikstofrijke mest in de buurt van de antenne doet wonderen, eventueel als extra nog een blauw pilletje"./quote]

BIJNA 1 APRIL?? :lol:
JeroenPIDS
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 16 apr 2022, 20:29

VorigeVolgende

Keer terug naar Linears

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten

cron